19 July 2011

Aku jadi Pakar Kaunseling

Assalamualaikum

korang percaya tak yang aku ni pakar kaunseling..
jangan tak percaya lak ye sebab aku memang pakar kaunseling pun.heheh
mana tak nye..kawan2 aku bila ada masalah je mesti jumpa aku.
mintak tolong setel kan masalah dorang la..perasaan dorang la..huhhu
bila tak de masalah tak nak pulak nak cite kat aku*hehe..dah tak de masalah wat pe nak cite :P
hari ni kawan aku ada mintak nasihat/pandangan aku..
soalan die camnie: "aku rasa  malu la dengan kawan2 yang lain..dorang cakap aku ni susah kan mak bapak aku lagi..dorang cakap aku tak mampu nak berdikari.yela aku tengok dorang semua da gune duit sendiri..macam ne ye??"

masalah dia ni simple je...mungkin kawan aku ni tak mampu nak pikir sebab terlalu dengar cakap orang lain..
jawapan yang aku bagi kat dia macam ni:
"apa susa sangat sampai kau pikir macam tu..dorang tu da kerje...kau tu belajar lagi..kau tu masih dalam tanggungan mak bapak kau sebab kau masih belajar lagi...jangan sama kan diri kau dengan orang lain..kalau kau malu jugak..kau rase kau ni menyusahkan mak bapak kau..kau usaha la sungguh2 masa belajar..kau bagi kejayaan kau kat mak bapak kau..banggakan dorang dengan apa yang kau lakukan..buktikan kat mak bapak kau yang kau mampu melakukan sesuatu dengan berjaya..kau jangan risau..mak bapak kau tak kan mintak duit untuk balas jasa ...dorang hanya nak anak dorang berjaya dalam hidup..mampu melakukan sesuatu dengan baik..percaya la..setiap mak bapak tak mengharapkan duit dari anak2 tapi mengharapkan yang anak dorang berjaya dalam hidup :) "
panjang kan aku bebel..hehhe...ni semua dari pandangan aku..aku tak nak kawan aku ni terlalu lemah dan terlalu mendengar kata2 negatif orang lain.

p/s: hargai mak bapak kita selagi dorang masih ada...:) balas jasa mereka dengan kejayaan yang mereka harapkan



5 comments:

kotak bulat said...

pakar kaunseling ek.. pakar cinta tak? :P
Betul tu, parent bukan mengharap kita byr blik, cuma harapkan kita jga mereka bila kita senang nati..tu je...

ary anwari said...

pakar cinta pun boleh :)

Cik Baju Kurung said...

CBK pun sama ;)

Nurasyiqin said...

itulah gunanyer sahabat..saling nasihat-menasihati...=D

Ann Ishak said...

sahabat akan menasihati sahabatnya yang lain...baguslah!!!