07 July 2011

Sebab Aku Budak Baru

Assalamualaikum kawan2 semua
hari nie aku ada cerita yang nak dipersembahkan..hehe.
korang baca la dulu ye..


Sebab aku budak baru

Azlan*bukan nama sebenar merupakan murid baru Sekolah Rendah Kebangsaan .......*terpaksa rahsia untuk menjaga nama baik sekolah.  Azlan terpaksa berpindah ke sekolah baru disebabkan bapa nya telah ditukarkan tempat kerja. Pada masa itu Azlan Baru memasuki darjah 4..sebenarnya Azlan sedih dan berat hati untuk berpindah sekolah baru tapi disebakan bapanya telah ditukarkan ke tempat lain, Azlan terpaksa akur...

Semasa hari pertama di sekolah baru.. Azlan ditempatkan di kelas 4 waja iaitu kelas pertama dalam darjah empat..Azlan hanya mendiam kan diri kerana tidak mengenali siapa2 yang berada di kelas itu..tiba2 datang seorang murid kepada Azlan dan bertanya.

Amir:hai...baru ye kat sini..sape nama
Azlan: nama saya Azlan.ha ar..saya murid baru
Amir:nama saya Amir..jangan la malu ..murid2 kat sini baik je
Azlan: owwwhh..ok2..saya pemalu sikit..
Amir: jangan malu2 k...nanti kita borak lagi k..cikgu da masuk
Azlan: ok

Cikgu Anita iaitu guru kelas 4 waja masuk ke dalam kelas...

Cikgu:Assalamualaikum semua
murid: Waalaikumsalam cikgu..
Cikgu: murid2 semua kenal saya tak??
murid: kenal cikgu...(azlan saja yang diam sebab dia tak kenal)
Cikgu: Ok..bagus semua..Hari ni cikgu nak buat perlantikan ketua kelas..cikgu harap kamu semua
             bagi kerjasama ok..
murid:baik cikgu
Cikgu: Ok semua..sekarang cikgu nak kamu yang pilih ketua kamu sendiri..sapa ada cadangan 
            sila angkat tangan ye..
Amir: saya ada cadangan cikgu..saya cadangkan Azlan jadi ketua kelas..
Cikgu: Ok..ada cadangan lain
Hakim: cadangan ditutup cikgu
Cikgu: seorang je ke kamu pilih..kamu semua setuju ke cadangan ditutup..
murid: setuju cikgu

Azlan terkejut..tak pernah dia jadi ketua kelas di sekolah lama nya..tiba2 dia dipilih menjadi ketua kelas oleh rakan2 baru nya yang tak dikenali..

Cikgu: kalau itu pilihan kamu..secara rasmi nya Azlan akan menjadi ketua kelas kamu semua ok.. 
            Azlan..nanti rehat kamu jumpa saya ye..murid2 semua..tolong bersih kan kelas ye hari nie.
            saya keluar dulu.
murid: ok cikgu

Selepas Cikgu Anita keluar dari kelas..Azlan pergi berjumpa Amir

Azlan:. Amir..nape kau cadangkan nama aku jadi ketua kelas??
Amir: sebab kau budak baru
Azlan: tak kan sebab aku budak baru aku kene jadi ketua kelas..
Amir: sebab kau budak baru,,tu yang aku lantik kau
Azlan:tapi kenapa..aku tak kenal sape2 pun..tiba2 je kau lantik
Amir:sebab kau budak baru..

Azlan pelik dengan jawapan amir tadi.dengan muka yang penuh pertanyaan..Azlan duduk ditempat nya semula dan berkata dengan perlahan.."Sebab aku budak baru??? nak pilh ketua kelas kene pilih budak baru ke??"
Nak atau tak nak Azlan telah menjadi ketua kelas sehingga darjah 6..tapi sehingga sekarang persoalan tetap berada di kepala Azlan.."Sebab aku budak baru ke aku kene jadi ketua kelas"

TAMAT

p/s:..aku tak tau la korang paham ke tak cite nie..heheh...cerita ni cerita benar tau...


6 comments:

ninie_azriena said...

huhu..
sebab kau budak baru..
kwn dia nak bg dia rasa bnda2 baru juga lah :)

ary anwari said...

heheh..betul gak tu ninie..:)

Hans said...

hahahh
sebab ko budak baru
so mesti ko ikut jer
kalau tidak kena pulau
ekekkekekeke

Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis

ary anwari said...

haha..betul gak 2 hans..:)

Zulqarnain Musa said...

tau x aq dh pndh byk kali sek..huhu setiap kali..aq dilantik jdi ketua..ahahahahaha apela bdk bru disoh pimpin kt tmpt bru...

ary anwari said...

hehe..tau x pe zul