07 July 2011

Petua 12 M untuk mengatasi Keinginan Merokok

Assalamualaikum kawan2
kali aku aku nak bagi tau kat korang yang aku ada petua lagi.hehe
mungkin petua ni da lama tapi masih lagi boleh digunakan ye
kepada yang da tau bagus la.
kepada yang tak tau..ni aku nak bagi tau nie
petua 12M
petua untuk mengatasi keinginan merokok bagi yang merokok
aku bagi tau petua ni lepas aku baca entry pasal  merokok..macho ke? dekat Kak Bui
amalkan petua nie ye:)

12 M
  1. Melengah-lengahkan masa, tunggu 5 minit atau katakan nanti dulu
  2. Menarik nafas panjang, tarik nafas 3 kali secara perlahan-lahan
  3. Minum air ,minum air masak dan elakkan minuman berkafein
  4. Menyibukkan diri,buat sesuatu bagi mengalihkan fikiran untuk merokok
  5. Menjauhkan diri dari tempat orang merokok
  6. Mengelakan diri dari suasana atau tempat orang merokok
  7. Mengunyah sesuatu seperti gula-gula atau buah-buahan/elakkan yang manis
  8. Membasuh tangan
  9. Mandi dengan kerap
  10. Meregangkan otot, lakukan senaman ringan
  11. Meditasi
  12. Memohon doa agar dikuatkan azam untuk berhenti             
petua di atas ni untuk mengurangkan rasa keinginan merokok ni.
yang penting sekali usaha.
jangan buat separuh jalan ok

p/s: apa yang penting berdoa k

6 comments:

Rean said...

thansk share..akan cuba sedaya upaya! hehe..

ary anwari said...

heheh...cuba2 k :)

Unknown said...

sorry ary kak bui lambat dtg mengomen..baru on9..terharunya kak bui ary buat entry ni..siap ader mention nama kak bui lagi..tengkiuuuuu..*_*

ary anwari said...

heheh..xpe kak bui..welcome kak bui:)

Anum said...

salam perkenalan
nice blog
follow me back ya, thanks

Alif Haris said...

naseb baik aku bkn smoker ^^